header7

Een 23- daagse reis voor echte rijders, die begint en eindigt in Bishkek (Kirgizië) 

Maximaal vijf teams (van twee personen).

Periode: vrijdag 19 mei 2019 tot zondag 9 juni 2019

Ruim drie weken over de bergpaden en tracks van de Tien Shan in Kirgizië en over de Pamir Highway in Tadzjikistan.

Ongelooflijke berglandschappen, hoge tracks en bergpassen, fascinerende wegen.

Loopschoenen en rugzakjes mee, want wij zitten niet alleen maar achter het stuur. 

Wij vliegen via Istanboel naar Bishkek, waar onze Toyota 4Runners (de personenversie van de onverwoestbare HiLux)  gereed staan.

 

Moeilijkheidsgraad:

Uitdagend rijden door soms lastige en ruige gebieden. Tracks, stenige 'dirt roads', slecht onderhouden asfaltwegen, bochtige weggetjes.

 REISSOM

 3.990,= per deelnemer 


WAT IS IN DE REISSOM BEGREPEN:

  • Een reis conform ANVR / SGR/ Calamiteitenfonds/ Greenseat voorwaarden en bepalingen
  • Een vlucht van Amsterdam naar Bishkek (via Istanboel) 
  • Alle accomodatie.
  • Alle maaltijden
  • De beschikking over een Toyota 4-Runner (benzine/automaat) gedurende achttien dagen.
  • De diensten van een Engels sprekende gids gedurende de hele reis;
  • Transport en formaliteiten rondom het verkrijgen van het rijbewijs (medische keuring, papierwinkel, driving test)
  • Binnenlandse reis/ongevallen verzekering; (maar je moet wél ook een Nederlandse reisverzekering afsluiten)\
  • Alle relevante autoverzekeringen.
  • Toegang tot de beschreven musea en bezioenswaardigheden;
  • Rondleidingen/ stadswandelingen zoals beschreven;.
  • Alle benodigde shuttlebusvervoer (luchthaven, hotel, keuring, theater, stadbezoek, Four sisters, etcetera.)
  • De 'red tape'": licenties voor de groep, area permits, vertalingen, visaformulieren, etcetera.
  • Toegang tot gebieden en nationale parken
  • Luchthavenbelastingen
  • Brandstofheffingen
  • Een begeleidingsvoertuig gedurende de gehele reis, met de benodigde (bergings=-) uitrusting, toolkit, klapstoelen, etc.

 

WAT IS NIET IN DE REISSOM BEGREPEN?

  • Dranken 
  • Brandstof: (plm. 285,=Euro voor de hele reis)
  • Fooien, souvenirs, entertainment buiten het programma om.
  • Reis-/ annuleringsverzekering
  • Visum Tadjikistan (geen visum nodig voor Kirgizië)
  • 20,=  Euro boekingskosten (moeten afzonderlijk op factuur vermeld zijn)
  •   2,50 Euro bijdrage calamiteitenfonds (idem) 

 

VOORWAARDEN DEELNAME:

  • Je bent goed gezond;
  • Je kunt functioneren in een reisgroep. (wij nemen uitsluitend leuke en gezellige mensen mee)
  • Je kunt relativeren en improviseren en je blijft lachen als er onderweg iets mis gaat. (variërend van aardverschuivingen tot 'geen koffie', en van geen wifibereik tot een uitgevallen vlucht)
  • Je hebt iets met overdonderende berglandschappen;
  • Je kunt je westerse waarden, normen en vooroordelen thuis laten;
  • Je hebt een beslist goede reis/annuleringsverzekering, die ook repatriatie naar Nederland dekt.

 

 PROGRAMMA IN KIRGIZIË en TADJIKISTAN

DAG 1 Amsterdam- Bishkek met Turkish Airlines, overstappen in Istanboel.

DAG 2,  Bishkek – Toktogul 350 km.. 

Nadat wij gisterenmiddag vanaf Schiphol vertrokken, zijn wij overgestapt in Istanboel, om 's morgens vroeg in Bishkek aan te komen. Vroege Check-in Discovery hotel (3***). Slapen . Na de lunch rijden wij 350 kilometer naar Toktogul. De weg voert door het zuiden van Kirgizië. Bereid je voor op majestueuze berggezichten op de Kyrgyz Alatau, (deel van de Tien Shan) en een panoramisch vergezicht vanaf de Töö Ashuu (-kamelen) pas (3.180 m.) Deze weg wordt beschouwd als een van de mooiste 'scenic drives' van de wereld. Hou je camera bij de hand, wij zullen vaak stoppen voor foto's. Welkom in Kirgizië! Diner en overnachting in Toktogul (Kok-Bel hotel, ***)

DAG 3,  Toktogul- Osh 350 km.

Vandaag rijden wij in ongeveer zes uur naar de stad Osh. Wij gaan weer over een prachtige bergweg, wederom veel fotostops. Onderweg bezoeken wij Jalalabad en haar beroemde Uzgen minaret en mausolea. Wij rijden nog steeds door de Tien Shan, de hemelse bergen. Veel fotowaardige panoramas onderweg.  Stadswandeling door Osh met een bezoek aan Salomon's berg. Diner. Overnachting in het Sunrise Hotel (3***) 

DAG 4, Osh-Batken-Khujand  370 km.

Wij steken de Kirgizisch/Tadzjiekse grens over achter Batken, bij de beroemde 'Kyzyl Bel' grenspost, onderweg naar Khujand, de tweede stad van Tadjikistan.  Stadswandeling met bezoek aan het Cultureel Paleis en de Grote Moskee. Diner. Overnachting in het Sugd hotel (3***)

DAG 5, Khujand – Marquzor meren 330 km. (10 procent offroad)

Onze eerste tracks, door de Fan bergen de wonderschone 'hiking  area' van Rusland. Wij gaan er ook een stukje lopen, om de Kloof van de Zeven Meren te zien, 60 KM. Z van Panjakent. Overnachting en diner in homestays, bij locals. 

DAG 6  Marquzor meren - Iskander Kul- Dushanbe  350 km. (20 procent offroad)

Rit naar het hooggelegen Meer van Alexander (Iskander Kul, 2.250 m.) één van de mooiste plekken van Centraal Azië.  Wij parkerende auto's en trekken over het strand naar een prachtige waterval. Over de beroemd/beruchte Anzhob pas en door de Istiq'lal tunnel rijden wij door naar Dushanbe. Diner en overnachting in het Atlas hotel (4****) 

DAG 7 Dushanbe (rustdag met keuzeprogramma)

DAG 8  Dushanbe – Norak- Khala-i-Khumb  370 km. (70 procent offroad ) 

Langs de Norak dam (en bijbehorend stuwmeer) langs de Afghaans-Tadzjiekse grens naar Kala-i-Khumb. Wij rijden onze eerste kilometers over de verbazende natuurlijke grens tussen Afghanistan en Tadzjikistan langs de Panj rivier. De eerste indrukken van deze rit zullen je nog wel even bijblijven. Wij zijn in de Hoge Pamir! Diner. Overnachting in het Karon Palace hotel (4 ****)

DAG 9  Khala-i-Khumb – Khorog   240 km (80 procent offroad) 

Deze morgen ruijden wij naar het stadje Khorog, de hoofdstad van de GBAO (Gorno-Badachshan  Autonome Oblast) (oblast= kanton) en van het Isma'ilisme, de islamitische stroming waarvan de Aga Khan het hoofd is. De weg heeft de nodige verrassingen in petto. Hier komen wij onze eerste Pamiri's tegen, bergbewoners met blond of rood haar en blauwe of groene ogen.

DAG 10 Khorog – Yamg (Wakhan) 220 km (90 procent offroad)

Langs de Afghaans -Tadjiekse grens rijden wij naar het plaatsje Langar in de Wakhan vallei. Onderweg bezoeken wij het oude Russische fort, dat in de tijd van 'the great game' eventuele Britse invallen in het tsarenrijk moest voorkomen, de vesting Yamchun en Bibi Fotima, het badhuis met hete vulkanische bronnen. In Yamg bezoeken wij het Pamir House (museum) Diner en overnachting in het Pamir Guesthouse. 

DAG 11 Yamg – Murghab 340 km. (80 procent offroad)

Een hoogtepunt onder hoogtepunten. Wij rijden de Wakhan vallei uit, om via het woestijn plateau van Alichur over de khargush pas (4.344 m.) en de Naizatash pas (4.137 m.) aan de achterkant van de Marx-, de Engels en de Lenin Peak uit te komen. Via  Yashil Kul en Bulunkul rijden wij over Alichur naar Murghab. Onderweg zien wij yaks en naks. Accomodatie: Murghab Hotel (2**)

DAG 12 Murghab – Kyzyl Art grens – Osh 430 km. (60 procent offroad)

Een stevig dagje rijden. Wij gaan terug naar Tadjikistan over één van de hoogste berijdbare passen ter wereld: de Ak Baytal pas (4.655 m.) via het beroemde blauwe meer van Bulunkul rijden wij naar de hoogste berijdbare grensovergang ter wereld, Kyzyl Art. Afscheid van onze Tadjiekse gids, grensformaliteiten. Daarna 240 KM. Over een onvergetelijke weg naar beneden – terug naar Osh. Diner en overnachting in het Sunrise hotel (3***)

DAG 13 Osh  (rustdag met keuzeprogramma) 

DAG 14 Osh- Chychkan kloof 450 km.

Alweer een echte rijdag, door ongelooflijke canyons en over onvoorstelbare bergwegen. Wij eten en slapen in het 'Oson' guesthouse. 

DAG 15 Chychkan kloof – Kochkor 340 km. (100 procent offroad)

Wij rijden naar Kochkor, en bezoeken daar een vilt/tapijtweverij. Diner en homestay.

DAG 16 Kochkor -Kichi Naryn kloof- Rash Rabat 365 km. (80 procent offroad)

Wij rijden de prachtige pas van Jalpak Bel om via de Kichi naryn kloof bij de oude karavaanserai van Tash Rabat uit te komen, ooit een belangrijk knooppunt op de Zijderoute. Diner en overnachting in een yurt (ger) 

DAG 17 Tash Rabat – Son Kul  255 km. (80 procent offroad)

Na het onbijt breken wij op voor de rit naar Son Kul, het op één na hoogste meer van Tadjikistan, op 3013 meter. De herders van de Naryn regio gebruiken het meer om hun vee te weiden en Kirgizische nomaden komen er als rustpunt op hun zwerftochten. Na aankomst ben je vrij om de omgeving te verkennen. Diner en overnachting in yurts.

DAG 18 Son Kul-Issyk Kul Tamga, 175 km (50 procent offroad) 

Wij komen bij het 'hemelse' Issyk Kul, het op een na hoogste alpine meer ter wereld. Het wordt ook wel 'de parel van Centraal Azie' genoemd. Het meer wordt door inheemse volkeren als heilig beschouwd. Wij houden pauze in Bokonbaeva, waar wij een jager met zijn arend aan het werk zullen zien. Diner en overnachting in homestay in Tamga.

DAG 19 Tamga – Jeti Ogüz – Karakol, 150 km (50 procent offroad)

Wij bezoeken de beroemde Jeti Oguz kloof, beroemd om de rode rotsformaties ('zeven stieren'= Jeti Ogüz). Wij bezoeken de Gebroken Hart berg en wij trekken naar een top voor een panoramisch uitzicht over de kloof. Daarna door naar Karakol, waar wij de Dungaanse moskee en de oude orthodoxe kerk bezoeken. Diner en overnachting in het Green Yard Hotel (3***).

DAG 20 Karakol – Issykul noordkust – Chon Kemin  330 km.

Langs de oude badplaatsen uit de Sovjettijd rijden wij richting Bishkek. Hier kijk je over het hele meer met de daarachter liggende, uitgestrekte Tien Shan bergketen te zien. In de namiddag bezoeken wij een klein lokaal museum. Diner en overnachting in een homestay. 

DAG 21 Chon Kemin – Bishkek  150 km.

Aan 'het begin van de middag komen wij aan in Bishkek. Onderweg bezoeken wij de Burana toren, een minaret uit de 11e eeuw. Dit was een baken op de Grote Zijderoute. Naast de Burana is het Balbal openluchtmuseum. Wij eindigen deze dag met een traditioneel diner in het Discovery Hotel (3***).

DAG 22 Bishkek , (rustdag met keuzeprogramma) 

DAG 23  Bishkek – transfer naar luchthaven, vertrek naar Istanbul/Amsterdam.

 

Prijs- en andere wijzigingen, valuta/koerswijzigingen, zet-, druk- en menselijke fouten voorbehouden. Reis vindt doorgang bij deelname van vier teams.

­