header7

CHINA REIS: 21 dagen Tibetaans Sichuan en Yunnan met jouw 'eigen' Landcruiser - GROEPSREIS

Maximum aantal deelnemers: twaalf (zes auto's) 

Beleef een bijzonder avontuur met Ultimate Tracks:
Een 23 - daagse Landcruiser reis door Tibetaans Sichuan en Yunnan, in jouw 'eigen' Landcruiser.
Daarnaast ga je je Chinese rijbewijs halen - en er zijn niet heel veel westerlingen die kunnen zeggen dat ze dat hebben.
De reis is in het najaar van 2017 verkend ( - wát een immense landschappen! .. en het eten....)

Tibetaans Sichuan, door de Tibetanen 'Kham' genoemd, was tot niet zo lang geleden niet toegankelijk voor reizigers.
Het is nu ontsloten en het verandert in een ongekend tempo.
Als je het wilt mee maken zoals het (nog) is, dan moet je NU mee gaan, anders heeft het toerisme toegeslagen en zijn er in schitterende natuurgebieden ... casino's en snelwegen.
Na deze reis zul je aan je kleinkinderen kunnen vertellen, dat je de laatste stukjes van het 'oude 'China nog hebt mee gemaakt, en de eerste stukjes van het ultramoderne.

china ultimate tracks 1

WANNEER?

Van zondag 2 september 2018 tot en met maandag 24 september 2018.

Wij vliegen met een KLM Boeing 787 Dreamliner non-stop in 10.5 uur naar en van Chengdu.

Het vertrek op de zondagavond is om 20:55 (KL891) en je komt op de maandagavond om 19:15 weer op Schiphol aan (KL 892) 


DE REIS
Begint en eindigt in Chengdu.
Daags na aankomst doen wij onze medische checkups en het 'afrijden' (formaliteiten).
Gewapend met ons Chinese roze papiertje krijgen wij onze Landcruisers.
In de namiddag/avond maken wij kennis met Chengdu, met 'slechts' achttien miljoen inwoners de zevende stad van China.
De volgende ochtend starten wij onze tour, die ons in zeventien dagen via Dujiangyan - Danba - Jiaju- Tagong- Gantse - Manigange - Derge - Baiyu- Xinlong- Xiangcheng - Ranwu - Shangri-La- Lijiang- meer van Lugu -Xichang- Leshan- Chengdu.
De kortste dagafstand die wij afleggen bedraagt 99 kilometer en de langste rijdag is 420 kilometer (over de 'expressway').
Er zijn twee rustdagen ingepland, waarop wij niet rijden.(maar waarop wij wel dingen gaan zien, voor degenen die dat willen)
De totale rijafstand bedraagt 2.920 KM. (171 Km. gemiddeld per rijdag)

Voor het van-dag-tot- dag programma, zie onderaan deze beschrijving.

aultimatetracks china 3

GIDS
Wij krijgen een uitstekend Engels sprekende gids met de groep mee, Bing Liang (28 jaar)
Hij heeft onze 'area permits', die moeilijk te krijgen zijn ( 'sensitive area') en die bovendien niet goedkoop zijn.
Wij moeten 'controleerbaar' zijn voor de autoriteiten. Daarom moeten wij ook - op een redelijke afstand- bij elkaar blijven.(er zitten boordradio's in de auto's voor de onderlinge communicatie)


TIBETAANS SICHUAN
Is een noordelijke uitloper van de Himalaya. Een hoog, steil, jong gebergte, een gebied dat tot een paar jaar geleden nauwelijks te bereizen was.
Met de aanleg van twee spectaculaire paswegen in 2015 is het gebied (2,5 maal zo groot als Duitsland) ontsloten.
Een prachtig berglandschap, schitterende vergezichten, een vriendelijke, open bevolking, eeuwige sneeuwtoppen, tientallen kilometers lange dalen, klederdracht (ook als er geen toeristen zijn), boeddhistische kloosters en een unieke flora en fauna. En zowaar: ook voor Tibetanen wordt het 2018. Héél sporadisch kom je op deze reis koffieshops tegen. Ze hebben er nog goeie koffie, ook...

aultimatetracks china 2

YUNNAN
Is de provincie van de ethnische en culturele minderheden. Er wonen 25 verschillende volkeren, alle met een eigen taal en uiteenlopende gebruiken. Berglandschappen, vaak met prachtige rivieren en meren, bepalen het beeld. Een paar 'highlights' van deze reis (er zijn er meer, maar je moet je U.S.P.'s niet allemaal meteen verbruiken )

  • je gaat naar Shangri-La (jawel: het is géén Hollywood-verzinsel, het bestaat)
  • je bezoekt een van de waanzinnige 'hotpot' restaurants van Chengdu;
  • je haalt je Chinese rijbewijs; (nogmaals: er zijn maar heel weinig westerlingen die dat hebben)
  • je maakt kennis met Kung Pao chicken, het gerecht dat wij vaak zullen eten onderweg, dat altijd en overal te krijgen is en dat in ontelbaar veel variaties bereid wordt;
  • je rijdt over de hoogste wegen en passen van de wereld;
  • je loopt over een paar van de hoogste bergpaden ter wereld;
  • je maakt de panda's mee, het waarmerk van Chengdu;
  • je vaart naar de gigantische, in de rots uitgehouwen Boeddha van Leshan (over de grote Min Jiang rivier, die even verderop de machtige Jangtsekiang wordt)
  • je ziet de oude stad Lijiang;
  • je eet 'yak jerky';
  • je ontwaakt aan de oever van het schitterende Lugu meer;
  • je beleeft een unieke, traditionele Chinese theatervoorstelling;
  • je rijdt door de gloednieuwe 'double helix' tunnel en over de ravijnbruggen van de Yaxi Expressway, één van de Chinese hoogstandjes op het gebied van wegen-. bruggen- en tunnelbouw (en als het lukt, bezoeken wij de controlekamer);

aultimatetracks china 1

MOEILIJKHEIDSGRAAD
Bergrijden, paswegen, gedeeltelijk: gravelpaden, meestal goed onderhouden.
Er wordt - met één uitzondering- niet meer dan gemiddeld drie uur per dag gereden (onvoorziene files niet mee gerekend) zodat wij behalve over een dashbard turen ook nog het nodige kunnen zien en doen.
Er zitten twee 'rustdagen' in het programma gebouwd.
Totaal aantal kilometers: 2.940 km., daggemiddelde: 173 kilometer.
Hoogte: zul je waarschijnlijk geen last van ondervinden. Wij slapen steevast een stuk lager dan waar wij overdag geweest zijn en wij bouwen de hoogte geleidelijk op.
Je zult op deze reis waarschijnlijk geen of nauwelijks andere 'white faces' zien en er spreekt -bijna- niemand Engels. Dat kán na een weekje even wennen zijn - je bent écht weg. (maarrrr: er is wifi)


KOSTEN
3.949,= Euro per persoon   (7.898, = Euro per team van twee personen) 


WAT JE DAARVOOR  ALLEMAAL KRIJGT:

  • Een reis conform ANVR / SGR/ Calamiteitenfonds/ Greenseat voorwaarden en bepalingen
  • Een non-stop vlucht van Amsterdam naar Chengdu en terug in een KLM Dreamliner
  • Alle hotelaccommodatie.
  • Alle maaltijden.
  • Eén drankje bij iedere maaltijd (meer dranken moet je zelf betalen)
  • De beschikking over een Toyota Landcruiser 150 (benzine/automaat)
  • De diensten van een Engels sprekende gids gedurende de hele reis;
  • Transport en formaliteiten rondom het verkrijgen van het rijbewijs (medische keuring, papierwinkel, driving test)
  • Binnenlandse reis/ongevallen verzekering; (maar je moet wél ook een Nederlandse reisverzekering afsluiten)\
  • Alle Chinese autoverzekeringen.
  • Theaterbezoek in Chengdu
  • Rondleiding in Chengdu.
  • Alle benodigde shuttlebusvervoer (luchthaven, hotel, keuring, theater, stadbezoek, Four sisters, etcetera.)
  • De 'red tape': licenties voor de groep, area permits, vertalingen, visaformulieren, etcetera.
  • Toegang tot gebieden en nationale parken
  • Boekings-/ reserveringskosten
  • Bijdrage calamiteitenfonds
  • Luchthavenbelastingen
  • Brandstofheffingen
  • Compensatie CO2-uitstoot

aultimatetracks china 4

WAT IS NIET IN DE REISSOM BEGREPEN?

  • Dranken 
  • Brandstof: (gemiddeld 0,82 Eurocent / ltr., 97 octaan) (plm. 300,=Euro afgerond voor de hele reis)
  • Snelwegtol (tolkosten, geschat: 8,= Euro)
  • Fooien, souvenirs, entertainment buiten het programma om.
  • Reis-/ annuleringsverzekering
  • Visum
  • 20,=  Euro boekingskosten (moeten afzonderlijk op factuur vermeld zijn)
  •   2,50 Euro bijdrage calamiteitenfonds (idem) 

VOORWAARDEN DEELNAME:

  • Je bent goed gezond;
  • Je kunt functioneren in een reisgroep. (wij nemen uitsluitend leuke en gezellige mensen mee)
  • Je kunt relativeren en improviseren en je blijft lachen als er onderweg iets mis gaat. (variërend van aardverschuivingen tot 'geen koffie', en van geen wifibereik tot een file van twee dagen op 3.700 meter hoogte)
  • Je hebt iets met overdonderende berglandschappen;
  • Je kunt je westerse waarden, normen en vooroordelen thuis laten;
  • Je hebt een beslist goede reis/annuleringsverzekering, die ook repatriatie naar Nederland dekt.


FORMALITEITEN
Je hebt een visum nodig voor China. Dat kun je pas drie maanden voor de reis aanvragen en daarvoor heb je formulieren van de Chinese agent nodig (die volgen later);
Je paspoort moet geldig zijn tot tenminste 19 februari 2019.
Je moet acht 'Chinese' pasfoto's laten maken en daarvan moet je er zes op reis mee nemen en twee gebruiken bij je visumaanvraag.
Die pasfoto's moeten aan strikte regels (Chinezen zijn dól op regels) voldoen, zie hier


INFORMATIEUURTJE
Nadere info over plaats en tijd kennismakings / informatie-uurtje (ergens in mei) volgt.

china ultimate tracks 3

BESLISTERMIJN
Zo snel als mogelijk beslissen en laten weten, alsjeblieft. (reden: er zijn nog maar een paar Landcruisers ter beschikking in heel Chengdu, voor die periode...)
Er kunnen maximaal zes teams / twaalf mensen mee.
Dat is nét een goed aantal, qua 'sociale mobiliteit' binnen een reisgroep, zo leert de ervaring.

Inschrijven? klik hier.


PROGRAMMA

Vertrek Schiphol: zondag 2 september 2018, 20:55 h. (KL 891) 

DAG 1

Aankomst Chengdu 13:45 h., pick up en transfer naar hotel.

Welkomstdiner in Sichuan Hotpot restaurant.

DAG 2

Na ontbijt: transfer Hospitaal van het Volk in Pixian, alwaar medische test rijbewijs. Vervolgens naar het Chengdu Verkeersbureau, alwaar de bureaucratie ter verkrijging van het rijbewijs overwonnen moet worden. Lunch in Pixian. 'Time off' in Chengdu,.Theetuin in het Volkspark. Diner.

DAG 3

Vroeg op. Ontbijt. Auto's klaarmaken. Vertrek uit Chengdu 08:30h. Dujiangyan irrigatiesysteem. Lunch. Balangshan pas. Siguniang. Diner. 200 KM

Dujingjian is een irrigatie- en vloedcontrolesysteem, gebouwd in 256 door de Qin keizer. Het is nog altijd in gebruik, en bevloeit 5.300 km2. Vervolgens rijden wij over de uitdagende Balangshan pas (4.481m.)het gebied van de Seguniang ('de vier gezusters') binnen

DAG 4

Ontbijt. Nationaal Park van Siguniangshan (De vier gezusters), vervoer per shuttlebus. Trek door vallei. Lunch bij Yerenfeng bushalte. Retour hotel. Diner.

Dagtocht met bergschoenen en daypacks. je zult moe zijn als je terug komt, al was het maar omdat je de  hoogte (nog) niet gewend bent. 

DAG 5

Ontbijt. Danba. Jiaju. Lunch. Diner. 115 km.

Genieten van het uitzicht op de korte tocht via Danba naar het dorp Jiaju in de Autonome Tibetaanse Prefectuur Garze, 's middags vrij om de omgeving te verkennen.

DAG 6

Vroeg vertrek. Bamei. Tagong (lunch en klooster). Mani vallei. Graslanden Xinduquiao. Diner. 155 km.

Wij rijden door de prachtige, 60 kilometer lange Yark vallei naar de 5.800 m. hoge, heilige Yala sneeuwberg. Koffie op het uitkijkplatform. Vervolgens naar klooster van Tagong, om de weg te vervolgen langs de Mani rivier naar de Grote Graslanden vanwaar wij naar Xinduquiao rijden, het zelfbenoemde 'paradise of photography'. 

DAG 7

Reisdag. Ontbijt. Tagong. Doafu (lunch). Gantse. Diner. 305 km.

Een autodag. 305 km. 'verbindingsstuk' naar het hotel in Gantse. 

DAG 8

Ontbijt. Cho-la pas . Gantse (lunch). Manigange. Derge. Diner. 205 km.

Wij rijden (weather permitting) over de Cho-la (5.050 m.) naar Manigange, ooit een machtige handelsstad aan de oude 'Thee/Paarden handelsroute' en vervolgens naar Derge.

DAG 9

Ontbijt. Derge Sutradrukkerij. Tempel. Lunch. Baiyu. Diner. 100 km.

De Derghe Parkhang is één van de belangrijkste nationale schatten van Tibet. De institutie is gewijd aan het instandhouden en verspreiden van Tibetaanse literatuur. Het is de drijvende culturele, sociale, religieuze en historische kracht achter het land. De soetradrukkerij is van een ongekende omvang en snelheid. 

DAG 10

Ontbijt. Yarchen klooster. Lunch. Xinlong. Diner. 260 km.

Het klooster van Yarchen is de grootste concentratie van sangha (= adepten, aanhangers) ter wereld. Er wonen meer dan 10.000 monniken en nonnen (de nonnen zijn veruit in de meerderheid). De sangha mediteren in (duizenden) kleine hutjes om het klooster heen.

DAG 11

"Big driving day": ontbijt. Litang. Lunch. Xiangshen. 360 km.

langs de Yalong kloof naar Litang, op 4.000m. boven zeeniveau. daarna door naar Xiangcheng.

DAG 12

Ontbijt. Rit over de Duxueshan & Xiaoxueshan (grote en kleine sneeuwberg). Wij de Autonome Provincie Yunnan binnen en stoppen in Shangri-la. 220 km.

DAG 13

"Rustdag". Ontbijt. Omgeving Shangri-la. Lunch. Wandeling. 

DAG 14

Ontbijt. Baishuitai uitkijkpunt. Lunch. Tiger Leaping Gorge. Jinsha River Gorge. Diner.185 km.

Rit naar Baishuitai terras, vandaar naar Tiger Leaping Gorge, de smalste sectie van de Jinsha rivierkloof. De Jinsha is de bovenloop van de Jangtze. Overnachting in een lokaal hotel op de rivierhelling. 

DAG 15

Ontbijt. Voettocht langs Tiger Leaping Gorge met lunch onderweg. Rit naar Liang. Winebars en hapjes. Diner. 80 km.

Vandaag trekken wij met loopschoenen en daypack lang de kloof. (de mooiste uitzichtpunten zijn alleen te voet te bereiken). In de late namiddag rijden wij naar de oeroude stad Lijiang, waar ons een complete tegenstelling in de vorm van (moderne!) winebars te wachten staat.

DAG 16

Ontbijt. Ninglang (lunch). Lugu Lake (bezoek minorities). Luhuguzhen. Diner. 210 km.

Het bergmeer van Lugu wordt geacht om één van de meest romantische plaatsen van de wereld te zijn. Wij gaan op bezoek bij het volk van de Mosuo, één van de 25 etnische minderheidsvolken van Yunnan.

DAG 17

Ontbijt. Yanyua. Lunch. Xichang. Diner. 260 km.

Yanyuan is de 'apple capital of the world'(280 miljoen ton per jaar) en daar gaan wij het nodige van zien. Misschien krijgen wij wel een appeltje. Xichang (128.000 inwoners) is de hoofdstad van de autonome prefectuur Liangshan Li, fraai gelegen aan de Jangtzekiang.

DAG 18

Ontbijt. Leshan. Diner. 420 km.

Vandaag gaan wij over de ultramoderne Yaxi Highway, door een dubbele helix tunnel en over spectaculaire, 'klimmende' viaducten naar Leshan. De hoogste viaductpijler ter wereld (181 m.) staat onder één van deze viaducten. De aanleg van de Yaxi Highway was één van de meest kostbare openbare werken in de Chinese geschiedenis.

DAG 19

Ontbijt. Chengdu. Lunch. Auto's retour. Hotel. Diner. Theater. Hotel. 150 km.

Met een bootje bezoeken wij de grote, in de rotsen uitgehouwen Boeddha van Leshan, met 71 m. hoogte de grootste stenen Boeddha in de wereld. Daarna brengen wij onze auto's naar het hotel, laden uit, en zeggen de auto's gedag. Na het diner: naar de Sichuan opera.

DAG 20

Ontbijt. Reuzenpanda's. Wenshu Temple (lunch). Theetuin. Shopping. Mobike. Afscheidsdiner. Hotel.

Wij rijden naar de dierentuin van Chengdu, waarna wij bijkomen in de Wenshu tempel, alwaar vegetarische lunch. na het afscheidsdiner gaan wij naar het hotel om de koffers te pakken.

DAG 21

Ontbijt. Transfer luchthaven Aankomst luchthaven plm 12:30 h.  Vertrek 15:30 h.  KL892. 

Aankomst Schiphol op dezelfde dag, maandag 24 september om 19:25 h.

 

KOM JE OOK MEE?

Vul dan alsjeblieft het aanmeldingsformulier in en verstuur dit aan ons.

Je paspoort moet minimaal geldig zijn tot 25 maart 2019. (zes maanden na de uitreisdatum) 

Laat acht paspoortfoto's maken naar Chinees voorschrift, waarvan je er twee gebruikt voor de visumaanvraag en je er zes mee neemt naar China.

De Chinese visumaanvraag wordt hier beschreven. Je kunt vanaf  28 juni 2018 (drie maanden voor aanvang reis) in persoon naar het Chinese visumkantoor in Den Haag (C-VASC, klik hier) gaan, je kunt het door een visumbureau laten regelen of je kunt het zelf online doen.

De papieren van het Chinese reisbureau krijg je kort vooraanvang van de drie-maanden periode toegestuurd, een kopie van je vliegticket eveneens.

 

 

 

Prijs- en andere wijzigingen, valutakoerswijzigingen, zet-, druk- en menselijke fouten voorbehouden. Reis vindt doorgang bij deelname van vier teams.

­