header7

CHINA REIS: 17 dagen Tibetaans Sichuan en Yunnan met jouw 'eigen' Landcruiser - GROEPSREIS

Maximum aantal deelnemers: twaalf (zes auto's) 

Beleef een bijzonder avontuur met Ultimate Tracks:
Een 17 - daagse Landcruiser reis door Tibetaans Sichuan en Yunnan, in jouw 'eigen' Landcruiser.
Daarnaast ga je je Chinese rijbewijs halen - en er zijn niet heel veel westerlingen die kunnen zeggen dat ze dat hebben.

Eerdere deelnemers waren razend enthousiast en verrast, onder meer door de immense enn afwisselende landschappen, de gestvrijheidheid van de bevolking en...het eten onderweg. 

Tibetaans Sichuan, gebieden die door de Tibetanen 'Kham' en 'Amdo' genoemd worden, was tot niet zo lang geleden geheel van de buitenwereld afgesloten.
Het is nu ontsloten, hoewel wij nog wel speciale en dure ' area permits'moeten hebben, en het verandert in een ongekend tempo.
Als je het wilt mee maken zoals het (nog) is, dan moet je NU mee gaan, anders heeft het binnenlands toerisme toegeslagen en zijn er in schitterende natuurgebieden ... casino's, souvernirwinkeltjes en snelwegen.
Na deze reis zul je aan je kleinkinderen kunnen vertellen, dat je de laatste stukjes van het 'oude 'China nog hebt mee gemaakt, en de eerste stukjes van het ultramoderne.

Kham en Amdo zijn alleen in het late voorjaar (april/mei) en in het najaar (september tot half oktober) goed te bereizen. Daarvoor en daarna is het te koud (de winter komt begin oktober en houdt aan tot begin april) en daartussen is het te nat (regentijd)

Wij reizen in kleine groepen, vanwege de beperkte capaciteit van sommige hotels en guesthouses.


VERTREKDATA:

  • vrijdag april 2019 - (retour: maandag 6 mei 2019)  
  • vrijdag 3 mei 2019 - (retour: maandag 20 mei 2019)
  • vrijdag 30 augustus 2019 - (retour: maandag 16 september 2019) 
  • vrijdag 13 september 2019 - (retour: maandag 30 september 2019)

Wij vliegen met een KLM Boeing 787 Dreamliner direct, non-stop in 10.5 uur naar en van Chengdu.
Het vertrek van Amsterdam naar Chengdu is telkens om 20:55 uur (KL891) en de aankomst op Schiphol is telkens om 19:15 uur (KL 892).


DE REIS

De reizen beginnend op 20 april 2019 en op 31 augustus 2019 starten in Chengdu en eindigen in Lijiang.  

De reizen beginnend op 4 mei 2019 en op 14 september 2019 starten in Lijiang en eindigen in Chengdu.

Bij beide reizen maken wij eerst kennis met het relaxte Chengdu, met ruim veertien miljoen inwoners de zevende stad van China.

Op de derde dag gaan wij naar het Peoples' Hospital Nr. 2  in Pixian voor onze medische keuring (een formaliteit), daarna gaan wij naar de verkeerspolitie voor ons rijbewijs.  in de late namiddag krijgen wij onze Landcruisers.

De volgende ochtend starten wij onze tour, die ons in vijftien dagen via Dujiangyan - Danba - Jiaju- Tagong- Gantse - Manigange - Derge - Baiyu- Xinlong- Xiangcheng - Ranwu - Shangri-La- naar Lijiang voert.

(OF wij doen de reis in tegengestelde richting, beginnende in Lijiang) 

Er zijn twaalf 'rijdagen' in en twee rustdagen in de tour voorzien.

Er wordt bepaald niet alleen maar auto gereden op deze tour: vrijwel iedere dag wordt er korter of langer gelopen, soms op een korte trek (onder andere inb Seguniangshan National Park, in Jiaju en bij Tiger leaping gorge) en soms tijdens 

stadswandeling.  Berg-/ loopschoenen en daypacks mee, dus. 

De kortste dagafstand die wij afleggen bedraagt 80 kilometer en de langste rijdag is 360 kilometer.

De totale rijafstand bedraagt 2.045 km. 

Voor het van-dag-tot- dag programma, zie onderaan deze beschrijving.


GIDS EN GROEP

Wij krijgen een goed Engels sprekende gids met de groep mee.

Die heeft onze 'area permits', die moeilijk te krijgen zijn ( 'sensitive area') en die bovendien niet goedkoop zijn.

Af en toe worden wij gecontroleerd bij politiecontrolepost. Daarom moeten wij ook - binnen een redelijke afstand- bij elkaar blijven. (er zitten boordradio's in de auto's voor de onderlinge communicatie)


TIBETAANS SICHUAN

Is een noordelijke uitloper van de Himalaya. Een hoog, steil, jong gebergte, een gebied dat tot een paar jaar geleden met de grootste moeite te bereizen was.

Met de aanleg van twee spectaculaire paswegen in 2015 is het gebied (2,5 maal zo groot als Duitsland) ontsloten.

Een prachtig berglandschap, schitterende vergezichten, een vriendelijke, open bevolking, eeuwige sneeuwtoppen, tientallen kilometers lange dalen, klederdracht (ook als er geen toeristen zijn), boeddhistische kloosters en een unieke flora en fauna.

Zowaar: ook voor Tibetanen wordt het 2019. Héél sporadisch kom je op deze reis koffieshops tegen. Ze hebben er nog goeie koffie, ook...(en je hebt nog nooit zo veel Landcruisers zien rondrijden)


YUNNAN
Is de provincie van de ethnische en culturele minderheden. Er wonen 25 verschillende volkeren, allen met een eigen taal en uiteenlopende gebruiken. Vruchtbare berglandschappen, grootse rivieren en schitterende meren bepalen het beeld.

Een paar 'highlights' van deze reis (er zijn er meer, maar je moet je U.S.P.'s niet allemaal meteen verbruiken)

  • je gaat naar Shangri-La (het is géén Hollywood-verzinsel, het bestaat)
  • je bezoekt een van de waanzinnige 'hotpot' restaurants van Chengdu;
  • je haalt je Chinese rijbewijs; (nogmaals: er zijn maar heel weinig westerlingen die dat hebben)
  • je gaatdoor de medische molen in een heus Chinees ziekenhuis;
  • je maakt kennis met Kung Pao chicken, het gerecht dat wij vaak zullen eten onderweg, dat altijd en overal te krijgen is en dat in ontelbaar veel variaties bereid wordt;
  • je rijdt over de hoogste wegen en passen van de wereld, waaronder de Cho-La (5050 m.) ;
  • je loopt over een paar van de hoogste bergpaden ter wereld;
  • je maakt de panda's mee, het waarmerk van Chengdu;
  • je ziet de oude stad Lijiang;
  • je eet 'yak jerky';
  • je bezoekt een unieke, traditionele Chinese theatervoorstelling
  • je maakt kennis met 'baiju' , de meest gedronken sterke drank van de wereld.


MOEILIJKHEIDSGRAAD

Bergrijden, paswegen, gedeeltelijk: gravelpaden, gaten (de wegen zijn met een enkele uitzondering goed onderhouden.)

Er wordt - met één uitzondering- niet meer dan gemiddeld drie uur per dag gereden (onvoorziene files niet mee gerekend) zodat wij behalve over een dashbard turen ook nog het nodige kunnen zien en doen.
Er zitten twee 'rustdagen' in het programma gebouwd.

Hoogte: zul je waarschijnlijk geen last van ondervinden. Wij slapen steevast een stuk lager dan waar wij overdag geweest zijn en wij bouwen de hoogte geleidelijk op.

Je zult op deze reis waarschijnlijk geen of nauwelijks andere 'white faces' zien en er spreekt -bijna- niemand Engels. Dat kán na een weekje even wennen zijn - je bent écht weg. (maarrrr: er is wifi)

Je wordt geacht om in een redelijk goede fysieke conditie aan de start te komen.  je hoeft bepaald geen topatleet te zijn, maar wij mogen redelijkerwijs van je verwachten dat je op op of rond de 3.000 meter hoogte nog de trap van een oud klooster op kunt komen zonder dat wij jou bij de monniken moeten achterlaten.


KOSTEN

3.489,= Euro per persoon, bij een boeking per team van twee personen.  

Een passagier, ongeacht de leeftijd, (die niet rijdt!) betaalt 2.300,= Euro. Er kunnen per voertuig maximaal twee passagiers mee.


WAT JE DAARVOOR  ALLEMAAL KRIJGT:

  • Een reis conform ANVR / SGR/ Calamiteitenfonds/ Greenseat voorwaarden en bepalingen
  • Een non-stop vlucht van Amsterdam naar Chengdu en terug in een KLM Dreamliner
  • Een binnenlandse vlicht van Chengdu naar Lijiang of vice versa. 
  • Alle hotelaccommodatie.
  • Alle maaltijden.
  • Eén drankje bij iedere maaltijd (meer dranken moet je zelf betalen)
  • De beschikking over een Toyota Landcruiser 150 (benzine/automaat)
  • De diensten van een Engels sprekende gids gedurende de hele reis;
  • Formaliteiten rondom het verkrijgen van het rijbewijs (medische keuring, papierwinkel, driving test)
  • Chinese autoverzekeringen.
  • Theaterbezoek in Chengdu
  • Rondleiding in Chengdu.
  • Alle benodigde shuttlebusvervoer (luchthaven, hotel, keuring, theater, stadbezoek, Four sisters, etcetera.)
  • De 'red tape': licenties voor de groep, area permits, vertalingen, visaformulieren, etcetera.
  • Toegang tot gebieden en nationale parken
  • Boekings-/ reserveringskosten
  • Bijdrage calamiteitenfonds
  • Luchthavenbelastingen
  • Brandstofheffingen
  • Compensatie CO2-uitstoot

WAT IS NIET IN DE REISSOM BEGREPEN?

  • Dranken 
  • Brandstof: (gemiddeld 0,82 Eurocent / ltr., 97 octaan) (plm. 300,=Euro afgerond voor de hele reis)
  • Snelwegtol (tolkosten, geschat: 17,= Euro)
  • Fooien, souvenirs, entertainment buiten het programma om.
  • Reis-/ annuleringsverzekering
  • Visum
  • 20,=  Euro boekingskosten (moeten afzonderlijk op factuur vermeld zijn)
  •   2,50 Euro bijdrage calamiteitenfonds (idem) 


VOORWAARDEN DEELNAME:

  • Je bent goed gezond;
  • Je kunt functioneren in een reisgroep. (wij nemen uitsluitend leuke en gezellige mensen mee)
  • Je kunt relativeren en improviseren en je blijft lachen als er onderweg iets mis gaat. (variërend van aardverschuivingen tot 'geen koffie', en van geen wifibereik tot een file van twee dagen op 3.700 meter hoogte)
  • Je hebt iets met overdonderende landschappen en vreemde culturen;
  • Je kunt je 'westerse waarden, normen en vooroordelen thuis laten;
  • Je hebt een beslist goede reis/annuleringsverzekering, één die ook repatriatie naar Nederland dekt.
  • je hebt tenminste rijbewijs B. (voor de chauffeurs)


FORMALITEITEN
Je hebt een visum nodig voor China. Dat kun je pas drie maanden voor de reis aanvragen en daarvoor heb je formulieren van de Chinese agent nodig (die volgen later);
Je paspoort moet geldig zijn tot tenminste zes maanden na de uitreisdatum.
Je moet vier 'Chinese' pasfoto's laten maken. Daarvan moet je er drie op reis mee nemen en ééngebruiken bij je visumaanvraag.
Die pasfoto's moeten aan strikte regels voldoen, zie hier


BESLISTERMIJN
Zo snel als mogelijk beslissen en laten weten, alsjeblieft. (reden: het beperkte aantal huur-Landcruisers in Chengdu)
Er kunnen maximaal zes teams / twaalf mensen mee.
Dat is nét een goed aantal, qua 'sociale mobiliteit' binnen een reisgroep, zo leert de ervaring.

Inschrijven? klik hier.


PROGRAMMA

Vertrek Schiphol: op vrijdagen om 20:55 h. (KL 891)  ( Verzamelen: uiterlijk om half zes 's in de namiddag, plaats volgt) 

DAG 1

Aankomst Chengdu 13:45 h., pick up en transfer naar hotel.

Welkomstdiner in Sichuan Hotpot restaurant.

DAG 2

Kennismaking met het ontspannen leven in de stad Chengdu. Thee drinken, zingen en dansen in het Peoples' Park, lunch in de Wengshu Tempel (of, voor wie dat wil: een bezoek aan de grootste shopping mall van de wereld, 'Global') 

DAG 3

Na ontbijt: transfer Hospitaal van het Volk in Pixian, alwaar medische test rijbewijs. Vervolgens naar het Chengdu Verkeersbureau, alwaar de bureaucratie ter verkrijging van het rijbewijs overwonnen moet worden. Lunch in Pixian. 'Time off' in Chengdu,.Theetuin in het Volkspark. Diner.

DAG 3

Vroeg op. Ontbijt. Auto's klaarmaken. Vertrek uit Chengdu 08:30h. Dujiangyan irrigatiesysteem. Lunch. Balangshan pas. Siguniang. Diner. 200 KM

Dujingjian is een irrigatie- en vloedcontrolesysteem, gebouwd in 256 door de Qin keizer. Het is nog altijd in gebruik, en bevloeit 5.300 km2. Vervolgens rijden wij over de uitdagende Balangshan pas (4.481m.)het gebied van de Seguniangshan ('de vier gezusters bergen') binnen.

DAG 4

Ontbijt. Nationaal Park van Siguniangshan, vervoer per shuttlebus. Trek door vallei. Lunch bij Yerenfeng bushalte. Rit naar Jiaju. Diner. 115 km.

Korte tocht met bergschoenen en daypacks. Genieten van het uitzicht op de korte tocht via Danba naar het dorp Jiaju in de Autonome Tibetaanse Prefectuur Garze.

DAG 5

Vroeg vertrek. Bamei. Tagong (lunch en klooster). Mani vallei. Graslanden Xinduquiao. Diner. 155 km.

Wij rijden door de prachtige, 60 kilometer lange Yark vallei naar de 5.800 m. hoge, heilige Yala sneeuwberg. Koffie op het uitkijkplatform. Vervolgens naar klooster van Tagong, om de weg te vervolgen langs de Mani rivier naar de Grote Graslanden vanwaar wij naar Xinduquiao rijden, het zelfbenoemde 'paradise of photography'. 

DAG 6

Reisdag. Ontbijt. Tagong. Doafu (lunch). Gantse. Diner. 305 km.

Een autodag. 305 km. 'verbindingsstuk' naar het hotel in Gantse. 

DAG 7

Ontbijt. Cho-la pas . Gantse (lunch). Manigange. Derge. Diner. 205 km.

Wij rijden (weather permitting) over de Cho-la (5.050 m.) naar Manigange, ooit een machtige handelsstad aan de oude 'Thee/Paarden handelsroute' en vervolgens naar Derge.

DAG 8

Ontbijt. Derge Sutradrukkerij. Tempel. Lunch. Baiyu. Diner. 100 km.

De Derghe Parkhang is één van de belangrijkste nationale schatten van Tibet. De institutie is gewijd aan het instandhouden en verspreiden van Tibetaanse literatuur. Het is de drijvende culturele, sociale, religieuze en historische kracht achter het land. De soetradrukkerij is van een ongekende omvang en snelheid. 

DAG 9

Ontbijt. Yarchen klooster. Lunch. Xinlong. Diner. 260 km.

Het klooster van Yarchen is de grootste concentratie van sangha (= adepten, aanhangers) ter wereld. Er wonen meer dan 10.000 monniken en nonnen (de nonnen zijn veruit in de meerderheid). De sangha mediteren in (duizenden) kleine hutjes om het klooster heen.

DAG 10

"Big driving day": ontbijt. Litang. Lunch. Xiangshen. 360 km.

langs de Yalong kloof naar Litang, op 4.000m. boven zeeniveau. daarna door naar Xiangcheng.

DAG 11

Ontbijt. Rit over de Duxueshan & Xiaoxueshan (grote en kleine sneeuwberg). Wij de Autonome Provincie Yunnan binnen en stoppen in Shangri-la. 220 km.

DAG 12

"Rustdag". Ontbijt. Omgeving Shangri-la. Lunch. Wandeling. 's avonds: dansen met de locals op een dorpsplein.

DAG 13

Ontbijt. Baishuitai waterterassen. Lunch. Tiger Leaping Gorge. Jinsha River Gorge. Diner. 185 km.

Rit naar Baishuitai terrassen, vandaar naar Tiger Leaping Gorge, de smalste sectie van de Jinsha rivierkloof. De Jinsha is de bovenloop van de Jangtze. Overnachting in een lokaal hotel op de rivierhelling. 

DAG 14

Ontbijt. lopen langs Tiger Leaping Gorge. Rit naar Liang. Winebars en hapjes. Diner. 80 km.

Vandaag bezoek wij hetnauwste punt van de kloof. Veel traptreden. In de middag rijden wij naar de oeroude stad Lijiang, waar ons een complete tegenstelling in de vorm van (moderne!) winebars te wachten staat.

DAG 15

Een relaxte dag in Lijiang. Er valt genoeg te zien en te beleven - al was het maar het observeren van binnenlandse toeristen. 

DAG 16

Maandag, dus retour naar Amsterdam. Ochtendvlucht naar Chengdu, alwaar overstappen op het KLM toestel.  Vertrek uit Chengd: 15;30 h. , aankomst Amsterdam: 19:15 uur. 

 

DE TOURS VAN 3 MEI EN 13 SEPTEMBER GAAN IN TEGENGESTELDE VOLGORDE EN RICHTING. ER WORDT DAN EERST VAN CHENGDU NAAR LIJIANG GEVLOGEN. 

 

KOM JE OOK MEE?

Vul dan alsjeblieft het aanmeldingsformulier in en verstuur dit aan ons.

Je paspoort moet minimaal geldig zijn tot zes maanden na de laatste reisdag  (- als dat niet zo is, vraag dan zo snel als mogelijk een nieuw paspoort aan)

Laat vier paspoortfoto's maken naar Chinees voorschrift, waarvan je er een gebruikt voor de visumaanvraag en je er drie mee neemt naar China.

De Chinese visumaanvraag wordt hier beschreven. Je kunt vanaf  drie maanden voor aanvang reis in persoon naar het Chinese visumkantoor in Den Haag (C-VASC, klik hier) gaan, je kunt het door een visumbureau laten regelen of je kunt het zelf online doen.

De papieren van onze Chinese agent, die je nodig hebt bij je visumaanvraag, krijg je kort voor aanvang van de drie-maanden periode toegestuurd, een kopie van je vliegticket eveneens.

 

Prijs- en andere wijzigingen, valutakoerswijzigingen, zet-, druk- en menselijke fouten voorbehouden. Reis vindt doorgang bij deelname van vier teams.

­